Tuesday 31 March 2009

HDR Photography

Σε προηγούμενο post έβαλα κάποιες φωτογραφίες λίγο σουρεαλιστικές, που προφανώς ήταν προϊόν επεξεργασίας, αλλά και συγκεκριμένης τεχνικής λήψης. Υποσχέθηκα να μιλήσω λίγο περισσότερο γι' αυτή την τεχνική, μιας και υπήρξαν απορίες στα σχόλια.
Κατ' αρχάς να ξεκαθαρίσω πως δεν είμαι επαγγελματίας φωτογράφος, οπότε ό,τι σας γράφω εδώ έχει προκύψει καθαρά από προσωπική αναζήτηση και ερασιτεχνική ενασχόληση. Επιδέχομαι όπως πάντα παρατηρήσεις και διορθώσεις.
Ας τα πάρουμε από την αρχή. Η τεχνική ονομάζεται High Dynamic Range (HDR) Photography και χοντρικά σκοπός της είναι η δημιουργία εικόνων με ίδιο φωτισμό σε όλο το "βάθος" της εικόνας.
Ας τα πάρουμε από την αρχή.
Είμαστε στο Λονδίνο, στην Strand, και βλέπουμε την St. Martin-in-the-Fields δίπλα στην πλατεία Trafalgar. Βγάζουμε την παρακάτω φωτογραφία.
Επειδή έχουμε κεντράρει και εστιάσει στην εκκλησία, ο φακός προσαρμόζει την έκθεση στο φως (exposure) στο φωτισμό του συγκεκριμένου σημείου. Με αποτέλεσμα το πρώτο επίπεδο, που είναι λιγότερο φωτεινό, να βγαίνει πιο μαύρο κι ο ουρανός πιο φωτεινός.
(Εδώ ο ουρανός βγήκε καλός, αλλά σε πολλές περιπτώσεις που εστιάζουμε σε ένα λιγότερο φωτισμένο σημείο ο ουρανός επειδή είναι πολύ φωτεινός μας βγαίνει άσπρος).
Αυτό που κάνει η τεχνική HDR είναι συνδυάζει 3 (ή περισσότερες) λήψεις της ίδιας φωτογραφίας με ρυθμίσεις διαφορετικής έκθεσης στο φως, ώστε στο τελικό αποτέλεσμα να έχουμε εξίσου φωτισμένο και χρωματισμένο και το πρώτο πλάνο αλλά και το background.
Γι' αυτό χρειαζόμαστε μια φωτογραφική που να επιτρέπει αλλαγή τέτοιων ρυθμίσεων (κατά προτίμηση να το κάνει αυτόματα με μια ριπή λήψεων), έναν τρίποδα (ή τέλος πάντων να έχουμε στηρίξει κάπου τη μηχανή - πολύ σημαντικό, γιατί η ελάχιστη κίνηση μεταξύ των διαφορετικών λήψεων θα καταστρέψει την τελική εικόνα) κι ένα software για το συνδυασμό των φωτογραφιών.
Αφού λοιπόν βρούμε αν και πως γίνεται αυτό στη φωτογραφική μας, και ρυθμίσουμε σε τι βαθμό θέλουμε να διαφέρει η έκθεση (exposure) μεταξύ των λήψεν, τραβάμε τις φωτογραφίες.
Παρακάτω βλέπουμε τις 2 φωτογραφίες με μεγαλύτερη και μικρότερη έκθεση στο φως από την πρώτη που είδαμε παραπάνω.

Βλέπετε πως στην πρώτη, που η έκθεση στο φως είναι μεγαλύτερη, αποτυπώνεται με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια η εκκλησία και γενικά το κομμάτι που ήταν σκοτεινό στην αρχική φωτογραφία, ενώ στη δεύτερη φαίνονται όλα μαύρα εκτός από τον ουρανό ο οποίος όμως χρωματίζεται με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια.
(Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες δεν αποτελούν ίσως το καλύτερο παράδειγμα, γιατί ο ουρανός φαίνεται καλά και στην αρχική. Φανταστείτε πάντως πως σε άλλη περίπτωση η 3η φωτογραφία δείχνει πολύ καλύτερα τα σημεία που στην αρχική είναι overexposed στο φως).
Το επόμενο βήμα γίνεται στον υπλογιστή μας. Θα χρειαστεί κάποιο software για να συνδυάσει τι 3 αυτές φωτογραφίες. Το Adobe Photoshop είναι ένα από αυτά, ενώ υπάρχουν και προγράμματα μόνο γι' αυτή τη δουλειά, όπως το Photomatrix.
Συνδυάζοντας τις φωτογραφίες, και αλλάζοντας αν θέλουμε κάποιες παραμέτρους μέχρι να πάρουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα (λιγότερο ή περισσότερο σουρεαλιστικό, ανάλογα με τον φωτισμό, το saturation των χρωμάτων κλπ), προκύπτει μια εικόνα σαν την παρακάτω.
St. Martin-in-the-Fields

Προσέξτε πως αντίθετα με την αρχική, έχουμε καλό φως, χρώμα και λεπτομέρεια σε όλο το βάθος της φωτογραφίας. Ναι, ίσως είναι σουρεαλιστική, αλλά αυτό είναι κάτι που το ορίζεις εσύ, αλλάζοντας τις ρυθμίσεις στο software. Αν συγκρίνετε αυτή την hdr φωτογραφία με αυτές που είχα στο προηγούμενο post, θα δείτε πως αυτή εδώ είναι πολύ λιγότερο σουρεαλιστική.

Αυτά για σήμερα. Ελπίζω να το βρήκατε ενδιαφέρον και, γιατί όχι, να πειραματιστείτε!

17 comments:

αντωνης said...

Επειδη απο οσα ξερω, οι μηχανες μας μοιαζουν, θα το δοκιμασω.
Αν και οι γνωσεις μου στο Photoshop ειναι λιγες, θα δουμε.

Κατατοπιστικο ποστακι, στο νησι εχει πολλά μερη για πειραματισμους τετοιου ειδους.
Να κανω παραγγελια φωτογραφιες με επεξεργασια;

Καλησπερα!

DaNaH said...

Δηλαδή για να φτιάξεις μια τέτοια φωτογραφία πρέπει να τραβήξεις 3 διαφορετικές και να τις βάλεις με κάποιο πρόγραμμα την μία πάνω στην άλλη; Tricky μου ακούγεται και δύσκολο. Αν δεν έχεις μεγάλο τρίποδο για να έχεις σταθερή την μηχανή είναι απίθανο να βγάλεις ακριβώς την ίδια φωτογραφία 3 φορές, αλλάζοντας το exposure.

Phaethon said...

"Η φωτογραφία ποτέ δεν κατάφερε να αποτυπώσει με απόλυτη ακρίβεια την πραγματικότητα κι αν το κατάφερνε δε θα ήταν τέχνη" διάβασα κάπου κάποτε και συμφωνώ. Σουρρεαλιστικές-ξεσουρρεαλιστικές, το αισθητικό αποτέλεσμα είναι πάρα πολύ καλό, οπότε πρόβλημα ουδέν. Keep shooting.

Σοφία said...

Φτου φτου μακριά από εμάς οι τεχνικές του διαβόλου!

Γκρινιάρης said...

Αντώνη καλή τύχη!

DaNaH αν είναι δυνατόν, όπως λέω, να βγούνε κατά ριπή, δηλαδή η μία μετά την άλλη αυτόματα, για να μην υπάρχει καθόλου διαφορά. Και ναι, η σταθεροποίηση της μηχανής (σε τρίποδο πχ) είναι απαραίτητη.

Phaethon σωστό κι αυτό!

Σοφία :).

mahler76 said...

ενδιαφέρον λέω να το δοκιμάσω κάποια στιγμή!
Καλή σου μέρα.

Fri said...

Δεν το είχα σκεφτεί πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο και δοκίμαζα κατά καιρούς διάφορα προγράμματα για να φωτίζω/σκοτεινιάζω συγκεκριμένα σημεία της φωτογραφίας. Θα το δοκιμάσω σίγουρα!
Ευχαριστώ :)

Γκρινιάρης said...

Mahler 76 και Fri καλή επιτυχία!

Crazy Tourists said...

Το δοκιμάσαμε αμέσως αφού διαβάσαμε την προηγούμενη ανάρτηση και το αποτέλεσμα ήταν πολύ ενδιαφέρον και πολλά υποσχόμενο!!!
Ευχαριστούμε για την ιδέα!

Τρελοτουρίστρια

fvasileiou said...

Πολύ μου αρέσουν οι δυνατότητες που μας προσφέρονται για τις φωτογραφίες. Και αυτή της hdr είναι πααααρα πολύ ενδιαφέρουσα (είδα και τις φωτογραφίες στο προηγούμενο ποστ). Thanks for the tips -θέλω κι εγώ να δοκιμάσω...

Γκρινιάρης said...

Τρελοτουρίστρια ελπίζω να δω σύντομα τα αποτελέσματα της προσπάθειας!

Φώτη όρεξη να έχεις και μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα στη φωτογραφία.

Anonymous said...

Δεύτερη μέρα για'μένα στην Μυτιλήνη. Out of the blue βρεθηκα κι εγώ εδώ -για δουλειά επίσης-. Και ακολουθώντας τον οικείο πια δρόμο της τεχνολογίας είπα να εξερευνήσω, σε πρώτη φάση διαδικτυακά, την πόλη και το νησί. Κάπως έτσι βρέθηκα και στο blog σου & χαίρομαι που είδα και την δική σου διαδικτυακή χαρτογραφιστική άποψη!

Γκρινιάρης said...

Καλωσήρθες κι εσύ!

Anonymous said...

Σ'ευχαριστώ!
Έχεις μήπως καμία συμβουλή για τη διαδικασία εύρεσης σπιτιού? (Για παράδειγμαπροτεινώμενη περιοχή)
Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες όντως τελειώνουν απρόσμενα γρήγορα εδώ!

Γκρινιάρης said...

Βασικά εξαρτάται από πολλά πράγματα, κυρίως από τι ψάχνεις, επιπλωμένο ή όχι, γκαρσονιέρα, δυάρι κλπ. Το κακό είναι ότι η εποχή δεν είναι η ιδανική, γιατί τα σπίτια αδειάζουν προς το καλοκαίρι που φεύγουν οι φοιτητές. Γενικά απ' ότι μου είπαν άλλοι ντόπιοι καλύτερη περιοχή θεωρείται από το κέντρο της πόλης (αγορά και πάνω) και νότια, δηλαδή προς το αεροδρόμιο και όχι τόσο από την άλλη μεριά, μετά το κάστρο. Αλλά δεν ξέρω περισσότερα. Θα τα δεις και μόνος σου αυτά ψάχνοντας σπίτι δεν είναι και πολύ μεγάλη πόλη.
Η γνώμη μου είναι να πάρεις μια τοπική εφημερίδα με αγγελίες και να αρχίσεις τα τηλέφωνα. Επίσης υπάρχουν και μερικά μεσιτικά, στα οποία το ποιο πιθανό είναι πως θα πέσεις τηλεφωνώντας για τις αγγελίες.
Αν θες κάτι άλλο στείλε μου e-mail κι αν ξέρω, ευχαρίστως, αν και μη νομίζεις ότι έχω κατατοπιστεί πλήρως ακόμη!

Καλή τύχη!

Ηλιάς Διαμαντώνη said...

γιατί μου δίνεις την εντύπωση ότι έχεις το μαγικό ραβδάκι για όλους; Και μιας και είσαι και τόσο καλός στο photoshop (και με κάνεις και μένα να νοιώθω χαζή) είναι καιρός να βάλεις ένα ζευγάρι φτερά πίσω από τον Γκρινιάρη!

.liketobite said...

Επειδή δυστυχώς τα υπάρχοντα μέσα (φακοί, αισθητήρες, monitors κλπ) δεν μπορούν να συλλάβουν και να αποδώσουν την εικόνα όπως τη βλέπει το ανθρώπινο μάτι, η τεχνική HDR (high dynamic range) αναλαμβάνει μέσω της μίξης εικόνων διαφορετικής έκθεσης να διευρύνει και να αποδώσει το εύρος του φωτός από τις πιο σκοτεινές έως τις πιο φωτεινές περιοχές. Για τη μίξη απαιτούνται τουλάχιστον 3 καρέ με τουλάχιστον 2 stop διαφορά το ένα από το άλλο τα οποία καλό είναι να είναι σε raw format. Στη πραγματικότητα όμως είναι αδύνατον να δούμε το τελικό αποτέλεσμα μιας HDR επεξεργασίας καθώς απαιτείται πολύ ακριβός εξοπλισμός που ξεφεύγει κατά πολύ από τις συμβατικές οθόνες και εκτυπωτές. Όσο για το αποτέλεσμα θα συμφωνήσω πως πρόκειται για κάτι υποκειμενικό (artistic διάθεση) αν και γενικότερα ισχύει ότι και στη κλασική φωτογραφία.

Καλή προσπάθεια :)