Wednesday, 7 September 2011

Τουρισμός με ποδήλατο σε Λονδίνο και Παρισι


... ή αλλιώς Boris bikes vs Vélib!

Είχα την ευκαιρία μέσα στη χρονιά να επισκεφθώ ξανά το Λονδίνο και το Παρίσι και επέλεξα να αφιέρωσω μια μέρα σε κάθε πόλη για να τη γυρίσω χρησιμοποίωντας το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων που διαθέτουν. Ακολουθουν συνοπτικά οι εντυπώσεις μου.
Σημείωση προς τον αναγνώστη: είμαι biased προς το Λονδίνο για τους γνωστούς λόγους.

Στο Λονδίνο είχα κάνει αρκετά ποδήλατο στο παρελθόν, δεν είχα χρησιμοποιήσει όμως τα μπλε ποδήλατα που έφερε ο νέος δήμαρχος. Το σύστημα το είχα δει πρώτα σε μια επίσκεψη στο Παρίσι πριν 3 περίπου χρόνια, πριν εφαρμοστεί στο Λονδίνο, αλλα ούτε τότε το είχα δοκιμάσει.

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα. Απευθύνεται κυρίως στους κατοίκους της πόλης για μικρές μετακινήσεις αντί ή συμπληρωματικά με άλλα μέσα μεταφοράς αλλα και στον επισκέπτη, αφού πλέον μπορείς να κάνεις ημερισια ή ολιγοήμερη εγγραφή στο πρόγραμμα με την προϋπόθεση κατοχής μιας πιστωτικής κάρτας. Υπάρχουν σταθμοί ποδηλάτων σε αρκετά σημεία της πόλης, αρκετά κοντά το ένα με το άλλο και με τη χρήση ενός κωδικού που αποκτας με την εγγραφή σου, η ενός κλειδιού ή κάρτας για τους κατοίκους, μπορείς να δανειστείς ένα ποδήλατο.

Χρέωση
Στο παριζιάνικο Vélib (για το οποίο είχε γράψει πολύυυ παλιά η Σοφία) η ημερίσια πρόσβαση κοστίζει 1,70€ κι απο εκει και πέρα χρεωνεσαι με την ώρα μέχρι να το επιστρέψεις. Στο Λονδίνο η ημερισια εγγραφή κοστίζει 1£ κι απο εκει και πέρα πάλι με την ώρα.

Σημαντικό που ισχύει και στα δύο προγράμματα. Το πρώτο μισάωρο κάθε φορά που παίρνεις ποδήλατο είναι δωρεάν! Το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι αν όλη τη μέρα επιστρέφεις το ποδήλατο σε κάποιον σταθμό σε λιγότερο απο 30 λεπτά και παίρνεις άλλο, ακόμα κι απο τον ίδιο σταθμο (μετά από περίπου 5 λεπτά), θα χρεωθεις μόνο το πόσο για την ημερισια εγγραφή, ακόμα κι αν κάνεις όλη τη μέρα ποδήλατο. Και μην βιαστείτε να πείτε ότι δεν είναι εφικτό! Γιατί μην ξεχνάμε ότι σαν επισκεπτης, όλο και καπου θα θες να σταματήσεις, να βγάλεις φωτογραφία, να δεις καλύτερα κλπ.

Διάφορες παρατηρήσεις
Στο Λονδίνο τις περισσότερες φορές είχα πρόβλημα να βρω ποδήλατο. Απο ένα και σημείο και μετα, όλοι οι σταθμοί μιας περιοχής ήταν αδειοι και όλοι μιας άλλης γεμάτοι. Κλασικό παράδειγμα οι σταθμοί πάνω από το Hyde Park που τις πρωινές ώρες ήταν σχεδόν άδειοι. Αντίθετα στο Παρίσι είχα πρόβλημα να βρω άδειο σταθμο να αφήσω το ποδήλατο και έπρεπε να ψάξω να βρω άλλον με την πίεση του χρόνου! Και τα δυο προγράμματα έχουν προβλέψει όμως γι' αυτο και σου δίνουν 15λεπτη παράταση δωρεάν αν ο σταθμός είναι γεμάτος, υποδεικνύοντας σου κοντινούς σταθμούς με διαθέσιμες θέσεις! Οποτε problem solved!

Τα ποδήλατα ήταν παρόμοια, σχετικά βαριά, με τρεις ταχύτητες που αλλάζουν εύκολα, και σε στάση, με καλαθακι μπροστά και φώτα για το βράδυ. Καλο θα είναι όμως πριν πάρετε ένα ποδήλατο να το ελεγξετε στα γρήγορα.

Βοηθάει πολύ το internet στο κινητό για το εντοπισμό κοντινων σταθμών και έλεγχο διαθεσιμότητας. Το πρόγραμμα του Λονδίνου διαθέτει μάλιστα μια πολυ εύχρηστη iPhone εφαρμογή που εντοπιζει το στίγμα σου και ελέγχει τη διαθεσιμότητα σε ποδήλατα και άδειες θέσεις. Σε ότι αφορά στο Παρίσι, ενω είδα ότι υπάρχει αντίστοιχη εφαρμογή, δεν μπόρεσα να την βρω. Πιθανολογω ότι ίσως μπορείς μόνο μέσω γαλλικού app store, το οποίο είναι χαζομαρα. Μπορείς όμως να επισκεπτεσαι το site που έχει χάρτη (χωρίς να δίνει στοιχεία για διαθεσιμότητα), αλλα είναι αρκετά πιο δυσχρηστο.

Γενικά στο Παρίσι οι σταθμοί ποδηλάτων μου φάνηκαν περισσότεροι και τους συναντούσα πιο συχνά. Δε μπορώ όμως να συγκρινω με ασφάλεια, γιατί στο Λονδίνο περιοριστικά μέσα και πέριξ του Hyde Park κι όχι στους δρόμους της πόλης.

Αν και στην αρχή είχα τις επιφυλλαξεις μου, η κυκλοφορία στο Παρίσι με ποδήλατο ήταν παιχνιδάκι. Αρκετή σήμανση και διαγραμμιση για ποδήλατα, φανάρια και σε μερικές περιπτώσεις ξεχωριστοί ποδηλατόδρομοι και βέβαια σε μεγάλο βαθμό επίπεδη πόλη. Στο Λονδίνο η σήμανση και η διαγραμμιση δεν ήταν τόσο έντονη, υπάρχουν όμως διαδρομές που μπορείς να κάνεις άνετα, κυρίως μέσα απο πάρκα.

Bonus
Και δυο προτεινόμενες διαδρομές. Στο Λονδίνο μπορειτε να ξεκινήσετε απο Notting Hill, να κάνετε βόλτα στο Hyde Park, να συνεχίσετε μέχρι το Παλάτι, να φτάσετε στο Bing Ben και τον Τάμεση και να συνεχίσετε παράλληλα με το ποτάμι μέχρι την Tower Bridge, με τις απαραίτητες στάσεις για ανάσες και φωτογραφίες. Στο Παρίσι μπορειτε να ξεκινήσετε απο το Marais, να πάτε στα νησάκια του Σηκουανα και να δείτε τη Notre Dame, να γυρίσετε το quarter latin και να δείτε τους κήπους του Λουξεμβούργου, να πάτε παραποταμίως μέχρι το Λούβρο και την Όπερα, να φτάσετε στη Madelene και την place de la Concorde, να ανεβειτε την Champs Élysées και να κόψετε αριστερά για να βγείτε στο ποτάμι και να φτάσετε μέχρι τον Πύργο του Άιφελ και το Trocadero περνοντας απο έναν όμορφο ποδηλατοδρομο δίπλα στο ποτάμι ανάμεσα απο τα δέντρα!

Και ως δια μαγείας, χωρίς καθόλου περπάτημα, έχετε πάρει σε ένα απόγευμα μια γερή δόση απο τις δυο αυτές όμορφες πρωτεύουσες!

Καλές βόλτες!

ΥΓ. Θα ήθελα να μου πείτε αν έχετε δοκιμάσει παρόμοια προγράμματα και σε ποιες πόλεις, και γιατί όχι, να προτείνετε διαδρομές τουριστικού ενδιαφέροντος!

10 comments:

An-Lu said...

Δεν εχω δοκιμασει ακομα, αλλά παρατηρησα οτι και αι Βρουχελλαι διαθετουν τετοιο συστημα ενοικιασης ποδηλατων.

DaNaH said...

Γειά σου Γκρινιάρη, ταξιδιάρη και ποδηλατά χεχε! Για να κάνει κανείς κάτι τέτοιο πιστεύω πρέπει ή να μένει σε μια από τις δύο πόλεις ή να έχει πάαααααρα πολλές μέρες και να πει ότι μια μέρα θα την κρατήσει για να ζήσει και αυτήν την εμπειρία. Αν πας ταξίδι και θέλεις να δεις πολλά αξιοθέατα δε νομίζω ότι θα έχεις χρόνο για κάτι τέτοιο. Για αυτό και το σύστημα αυτό το χρησιμοποιούν κατά βάση οι μόνιμοι κάτοικοι των πόλεων. Είναι καλή φάση πάντως, όχι μόνο γιατί εξυπηρετεί και είναι οικονομικό και υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, αλλά κυρίως γιατί ακόμα και μέσα σε αυτοκίνητα να βρεθείς σε γενικές γραμμές οι οδηγοί σε προσέχουν, ενώ εδώ το πιθανότερο είναι αν γινόταν κάτι τέτοιο να έτρωγες τα μούτρα σου!

mr.alobar said...

Πολυ ωραιο το μπλογκ σου Γκρινιαρη.

Penny (Pyksida) said...

Αυτό είναι ένα πολύ ωραίο κείμενο για να γίνει αναπαραγωγή στην Πυξίδα του in.gr. Μπορώ να το έχω ή θα... γκρινιάξεις; :p

Γκρινιάρης said...

Σας ευχαριστώ για τα σχόλια!
Penny, στη διάθεσή σου!

Πιγκουίνος said...

Γκρινιάρη, που είσαι;

Σοφία said...

Έλα ντε, κι εγώ αυτό αναρωτιέμαι. Πού είσαι;;;

Υ.Γ. Ωραίο το συγκριτικό ποστ!

Anonymous said...

Γκρινιάρη καλημέρα !! θα ήθελα "τα φώτα σου" σε κάτι . προ ημερών επισκέφτηκα το Παρίσι κ επίσης αφιέρωσα μια ημέρα για ποδηλατάδα !! πραγματικά ήταν υπέροχο !!
κάνοντας έναν έλεγχο στις χρεώσεις της κάρτα μου παρατήρησα ότι το ποσό της εγγύησης είναι ακόμη δεσμευμένο (150 ευρό)
γνωρίζεις εάν πρέπει να παρέλθει κάποιο χρονικό διάστημα ώστε να αποδεσμευτεί ή μπορεί να έχει προκύψει κάτι κ να το χρεώσανε !!

ευχαριστώ εκ των προτέρων
Ζωή

Γκρινιάρης said...

Γεια σου Ζωή! Δεν γνωρίζω πόσο μένει δεσμευμένο αυτό το ποσό. Αυτό που θα έκανα εγώ είναι να έστελνα ένα e-mail στο πρόγραμμα, έστω στα Αγγλικά (αν και με τους Γάλλους ποτέ μην είσαι σίγουρη!).

Unknown said...

Προσωπικα θα σας συμβουλευα να μη διανοηθειτε να χρησιμοποιησετε το Velib στο Παρισι!
Ζητανε μια προκαταβολη 150 ευρω σε περιπτωση που δεν επιστραφει το ποδηλατο, την οποια ομως δεν επιστρεφουν ποτε στις καρτες του εξωτερικου! Με μια αναζητηση στο google θα βρειτε πολλες τετοιες περιπτωσεις!
Με τον φιλο μου νοικιασαμε ποδηλατο 3 μερες επι 2 εισιτηρια κ μας εχουν κρατησει αυτη τη στιγμη 900 ευρω! Κι οταν καλειτε στην εξυπηρετηση πελατων λενε αλλα ο ενας κι αλλα ο αλλος! Αρχικα λενε οτι θα τα επιστρεψουν σε 8 με 15 μερες, τωρα εχουν φτασει να λενε οτι θα τα επιστρεψου σε 2 μηνες κ τελικως δεν τα επιστρεφουν ποτε!
Κ μειλ επικοινωνιας δεν υπαρχει, πρεπει να παιρνεις τηλ κ να χρεωνεσαι τα κερατα σου!
ΚΛΕΦΤΕΣ μεγαλοι, απαραδεκτη υπηρεσια το Velib για οσους τουλαχιστον δεν ειναι γαλλοι!
Μην κανετε το λαθος κ την πατησετε οπως εμεις!